2017. okt 06.

Puffogásból gurulás

írta: Dubicz úr
Puffogásból gurulás

Mindig is szerettem a motorokat, vonzódtam hozzájuk. Amikor repesztesz, és a menetszél süvít, a teljes szabadság érzetét kölcsönzi, mintha repülnél. Az első motorom egy póni romett volt, 12 évesen a kertben köröztem vele, ügyes bajos gép volt, mindig bütykölgetni, szerelgetni kellett. Ritkán indult be, de ha igen, akkor kimotoroztam a tankot. Később jött a robogózás, levizsgáztam segédmotoros kerékpárra, és már az utakon is legálisan lehetett garázdálkodni. Ezután jött a crossozás, erdei túrák, majd az autójogsi megszerzésével kissé feledésbe merült a motorozás.

 Egy évvel ezelőtt ültem robogóra, melynek hatására ismét elkezdtek a gondolataim a motorok körül forogni. Az Instagramon bukkantam rá egy csoportra, a nevük Gentlemen’s Ride, szabad fordításban “Berregő Úriemberek”. Atom elegáns, öltönyös, zakós fazonok döngetnek elképesztő vasakkal!

the-rake-dgr-7-1200x800.jpg

Többféle stílusú géppel repesztenek. Van, aki robogóval tolja, és van, aki nagyköbcentis motort választ, amiket ráadásul ki-ki a saját stílusára, arculatára farigcsál. Ott van a caferacer, a scrambler, a tracker, a brat, a bobber, hogy csak párat említsek.

unnamed_1.jpg

A képeket nézegetve rájöttem, hogy a stílusom már rég caferacer, csak motor nélkül!

 Gombhoz a kabátot? Naná!

 Zakóm, öltönyöm, mellényem már van, jó volna végre egy motor is!.

 Tetszetős használt motort a témában nem igazán találtam, így nem maradt más számomra, mint megépíteni a sajátomat. Gondjaimat tetézte, hogy ismerőseim egybehangzó véleménye szerint a vizsgabiztosok minden épített motorba belekötnek, és nehezen engedik ki azokat a forgalomba.

 Nem gondoltam volna, hogy 24 éves koromra meglelem az egyetlen korrupciómentes területet a magyar közigazgatásban…nesze neked műszaki...

img_3923.JPG

Nagy lendülettel ki is szúrtam egy 125 köbcentis Yamaha SR-t, ami jó alanynak tűnt elképzeléseim megvalósításához.Vásárlást követően aztán jöttek az izgalmak. Gondoltam egy röpke hónap, és már suhanok is vele, itt-ott, ezt azt lecserélek, és kész is. Na, ez nagyon nem így történt. Nekiestem, mint foxi a lábtörlőnek, se tervezés, se rajz. se semmi, csak vettem lámpákat meg kormányt, festéket, meg új gumit, és még a többi… Mondanom sem kell, menetközben többször is módosultak a dolgok, a szín és a stílus egyaránt.

 Szeretem saját a kezemmel elkészíteni a megálmodott dolgaim, így voltam ezzel is.

img_20160511_120315.jpg

Amint hazahoztam, egyből leszedtem az ülést és a tankot, majd nekiálltam gondolkodni, hogyan tovább. A feladat adott, át kell öltöztetni, egy új stílust fogok neki kialakítani… csak most nem a Loftban és nem ruhával...sokkal inkább flexszel meg csavarhúzóval.

img_20160526_200442.jpg

Az új lámpa valahogy ide fog kerülni, a régi fej idom lejön, és a kilóméteróra is távozik.

moci.jpg

Az SR125-nek jellegzetes döntött  tankja van, ami nekem nagyon nem tetszett, ezért megemeltem, amit egy kis tartó szerkezettel oldottam meg, így teljesen vízszintesbe került. A képen lévő flex nem csak illusztráció, eltávolítottam a feleslegesen kiálló nyúlványokat, és levágtam kicsit a vázból.

img_20160619_194007.jpg

Itt már lecseréltem a kormányt, felkerültek az első teleszkópra a porvédő gumik és az első lámpa is.

ules2.jpg

Épp a hátsó lámpa konzol megszerkesztésén gondolkodtam, no meg az ülés helyén, kialakításán, formáján, rögzítésén.

 Nekiálltam az ülés legyártásának, bár teljesen fogalmatlan voltam a témában, egy dologban voltam biztos, mégpedig abban hogy jól kell kinéznie. Kivágtam, megragasztottam, megtuningoltam és jöhet is a főpróba.

img_20160621_203150.jpg

Egész jól passzolt, itt még az volt a tervem, hogy az ülés és a váz között lévő üres teret kitöltöm valami rácsal vagy valami jó kis dekor elemmel. Most jön az igazán izgi rész…

Megvettem a kiszemelt bőrt, cérnát és tűt, majd nekiálltam a szerkesztésnek és a kárpitozásnak (fogalmam sem volt hogyan).

ules_3.jpg

 Hát… szó-szó, közel sem volt az igazi, többek között megint más irányokat vettem, nem tudtam olyan rácsot találni az ülés és a váz közti részre, ami tetszene, ezért félretettem az ülés projectet. A tankot bevontam terepmintás fóliával, de mivel volt rajta pár horpadás és sérülés, nagyon kidobta a hibákat, ezért le kellett szednem és inkább a fényezés mellett döntöttem.

img_20160627_215417.jpg

A szétszerelés és a homokfúvás után nekiláttam a fényezésnek, szakszerűnek egyáltalán nem mondható körülmények között. Kapott egy alapozó réteget, majd rákerült a matt fekete festék több rétegben,  végül pedig a lakkozás.

felni.jpg

vaz.jpg

Elégedett voltam.

 Következzen a tank fényezése és az összeszerelés! Ebben Major Attila barátom volt segítségemre, stílusosan egy éppen épülő 1es Golfon adtuk meg a kis Yamaha tankjának, ami jár.

14117780_1174769925899791_6367149016176479067_n.jpg

 Na, ez így már azért más… kezd alakulni. Ismét változtattam a végleges megjelenésen: a kormányt lefelé állítottam, és új LED-es indexeket is beszereztem.

img_0942.JPG

Ekkor jöttek az igazi izgalmak, mivel nem akart beindulni. Telefon elő, és már tárcsáztam is a megfelelő embert! Danó Tomi volt segítségemre, akivel kezelésbe vettük a vasat.

img_1145.JPG 

Sikeresen elcsomóztam egy-két dolgot a moci elektronikájában, szikrázott, villámlott, visított, de beröffenni az istennek sem akart.

 dano.jpg

Pár nap kínlódás, és Tominak sikerült életet lehelni a vasba, oszt húzogathatta is vidáman a szarvát.

 img_4294.JPG

A motort végül elvittem Sipos Máté kárpitoshoz, aki elkészítette nekem a tökéletes ülést.

Még koránt sincs teljesen kész, van még mit csinálgatni rajta. De már üzemkész, legalábbis azt hittem.

 img_7254.JPG

Amikor reggel elindultam vele a munkába még semmi jele nem volt a későbbi zűröknek. A baj akkor kezdődött, amikor meg akartam mutatni a hangját Kun Gerinek és Olivérnek… Nem indult be, megmekkent az aksi. Geri ugyan próbált betolni, de nem akarta az igazságot. Fel-alá gurulgattunk a Loft udvarán, mint valami hendikeppes Gentlemen’s ride!

 nemindul.jpg

Végül a Bömösről bebikáztuk, egyszer beröffent egy picit, aztán kalap-kabát. Dugulás a karburátorban. Szétszedtem, hazavittem a karbit, kitakarítottam, vettem bele egy új akksit és büszkén, lábon vittem haza.

img_7041.JPG
Most télen újra szét lesz szedve pár dolog rajta, még csiszolgatom, hogy a következő nyarat minden nap az ő nyergében tudjam tölteni.

A teszt időszak alatt volt pár meglepetés, leeső lánc, nehezen indulás, tömítési problémák. Ha az ember megbolygat egy régi motort, akkor törnek, szakadnak, elmozdulnak az alkatrészek, amiket javítani vagy cserélni kell.

Ha valaki ilyen motor építésén töri a fejét, csak ajánlani tudom, persze számítson rá, hogy a „felgyújtom” szó rendszeres lesz, és bekerül a szótárba, valahányszor ránéz az éppen nem működő, nem stimmelő dologra. Sokszor csíptem oda az ujjam, volt hogy rámdőlt szerelés közben, és még mesélhetném. Rengeteg idő és energia, főleg tapasztalat nélkül.

Cserébe viszont amikor a városban gurulok vele, iszonyatosan jó érzés, hogy én építettem a két kicsi kezemmel, és hihetetlen jó feeling vele motorozni. Megnézik az emberek, és kérdezősködnek, egyszóval igazi kis jelenség vagyunk mi ketten.

 Köszönöm mindenkinek, aki segített, vagy hozzájárult valamilyen formában. Motorépítésre fel! Dubicz úr voltam.

Utóirat: autósok, vigyázzatok rám az utakon!

 21765120_1550355858341194_7146151155604299983_n.jpg

Szólj hozzá